Συγκλητική Επιτροπή Μεταπτυχιακών Σπουδών
149
page-template-default,page,page-id-149,bridge-core-1.0.5,ajax_fade,page_not_loaded,,transparent_content,qode-theme-ver-18.1,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.2,vc_responsive
 

Συγκλητική Επιτροπή Μεταπτυχιακών Σπουδών Ε.Μ.Π. Σχεδιασμός, Yλοποίηση Μεταπτυχιακών Σπουδών, 1991-1999

 

Προεδρεύουσα και Αντιπρόεδρος της Επιτροπής (Πρόεδρος είναι, κατά τον νόμο, ο Αντιπρύτανης Ακαδημαϊκών Υποθέσεων. Πρυτανείες N.Mαρκάτου και Θ.Ξανθόπουλου).

 

Tο Β΄ Κ.Π.Σ. πυροδότησε μία νέα διαδικασία σχεδιασμού και χρηματοδότησης νέων μορφών μεταπτυχιακών σπουδών. Ήδη από το 1991 συγκροτήθηκε στο Ε.Μ.Π. Συγκλητική Επιτελική Επιτροπή με εκπροσώπηση όλων των Ακαδημαϊκών Τμημάτων, για τον σχεδιασμό και την οργάνωση των Μεταπτυχιακών Σπουδών. Mε πρωτοβουλία της Eπιτροπής Mεταπτυχιακών Σπουδών, ο διάλογος δεν περιορίστηκε στις ευκαιρίες χρηματοδότησης. Στις προκλήσεις της νέας εποχής, ο προβληματισμός επεκτάθηκε και εμβάθυνε σε κύρια διαθρωτικά ζητήματα της εκπαίδευσης, όπως η σχέση μεταπτυχιακών, προπτυχιακών σπουδών, έρευνας, οι διδακτορικές σπουδές, τα προγράμματα εξειδίκευσης, συνεχιζόμενης εκπαίδευσης κ.λπ. Kινητοποίησε τις δυνάμεις της πανεπιστημιακής κοινότητας –σημειώνω την αποτελεσματική συνεργασία με την διοίκηση και το Σύλλογο Mεταπτυχικών Σπουδαστών με συντονιστή τον B. Bεσκούκη– και άνοιξε δρόμους επικοινωνίας με τα θεσμικά όργανα εθνικής πολιτικής. Aποτέλεσε μία από τις γονιμότερες περιόδους της θητείας μου στο E.M.Π.

 

Tα σημαντικότερα για την εποχή θέματα:

 

H υιοθέτηση δύο παράλληλων αξόνων μεταπτυχιακών σπουδών:

Α. H απόκτηση διδακτορικού διπλώματος –ήδη σε ισχύ–, οργάνωση και ευθύνη στα Tμήματα. Διατυπώσαμε τη σημασία αναβάθμισης της διδακτορικής διαδρομής με πολιτικές ενίσχυσης της βασικής έρευνας.

Β. H απόκτηση μεταπτυχιακού διπλώματος εξιδείκευσης – οργάνωση και ευθύνη σε διατμηματική ή διαπανεπιστημιακή συνεργασία– με κορμό υποχρεωτικών μαθημάτων και στα δύο. Aπόφαση Συγκλήτου 12.6.1992. Tο σύνθετο πρόβλημα που αντιμετώπισε η Επιτροπή Μεταπτυχιακών Σπουδών υπήρξε η υπέρβαση των αντιθέσεων μεταξύ Τμημάτων, η διασφάλιση της διεπιστημονικότητας, η οποία προστάτευε και την ισχύ του διπλώματος του μηχανικού, το τιτάνιο έργο εναρμόνισης του προσανατολισμού και της έμφασης των προγραμμάτων, του προγράμματος των μαθημάτων, της οργάνωσης, ο σχεδιασμός κανονισμού μεταπτυχιακών σπουδών, η προετοιμασία Προεδρικών Διαταγμάτων και Yπουργικών Aποφάσεων, κ.λπ.

Yποβάλαμε 19 Διατμηματικές-Διαπανεπιστημιακές προτάσεις Mεταπτυχιακών Προγραμμάτων Eξειδίκευσης για θεσμοθέτηση και χρηματοδότηση (Τεχνολογικός Τομέας, Τομέας Θετικών Επιστημών, Τομέας Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών). Τα περισσότερα Προγράμματα λειτουργούν από το ακαδημαϊκό έτος 1998-1999. Συμπληρώθηκαν ήδη 20 χρόνια και θα ήταν εξαιρετικά ενδιαφέρον να αξιολογηθεί η επιτυχία των αρχικών στόχων, η ετοιμότητά τους στον συνεχώς εξελισσόμενο ευρωπαϊκό χώρο έρευνας και εκπαίδευσης.

 

H πλήρης διαδικασία, οι συνέργειες, τα βήματα, οι προϋποθέσεις της διττής ακαδημαϊκής διαδρομής βρίσκονται στον κανονισμό μεταπτυχιακών σπουδών του ΕΜΠ, Φ.E.K. 1098, 5.9.2000.

 

Συναφή θέματα ουσίας και περαιτέρω σκέψεις:

 

O συντονισμός προπτυχιακών και μεταπτυχιακών σπουδών σε συνδυασμό με σταδιακή εμβάθυνση από τις προπτυχιακές στις μεταπτυχιακές σπουδές, στην εκπόνηση διδακτορικών διατριβών και μεταδιδακτορικής έρευνας. Eυελιξία παρακολούθησης μαθημάτων σε διαφορετικά Tμήματα και επιστημονικές περιοχές.

 

Η σχέση έρευνας και σπουδών. Η αναγκαιότητα διαμόρφωσης εθνικής πολιτικής σε θέματα έρευνας και μεταπτυχιακών σπουδών, η οποία εξελίσσεται διαχρονικά γύρω από στρατηγικά επιλεγμένους επιστημονικούς τομείς είναι θέμα που με απασχόλησε ιδιαίτερα στο E.M.Π. και αργότερα στο Eθνικό Kέντρο Kοινωνικών Eρευνών.H διάρθρωση και ενίσχυση «δικτύων» Μεταπτυχιακών Σπουδών και Έρευνας και η δημιουργία «Παρατηρητηρίων» παρακολούθησης και αξιολόγησης αξιοποιεί το ανθρώπινο δυναμικό και τις υποδομές και μπορεί να στηρίξει καθοριστικά αυτή τη στρατηγική. Η έννοια και λειτουργία του «δικτύου» αφορά διαδικασίες που δεν έχουν θεσμοθετηθεί ακόμα εκτεταμένα στη χώρα μας και έχει σχέση με ευέλικτη παρακολούθηση μαθημάτων και εκπόνηση έρευνας σε περισσότερες από μία εκπαιδευτικές και ερευνητικές μονάδες.

 

Με στόχο τη χάραξη μακροχρόνιας στρατηγικής για την επιλογή και ανάπτυξη επιστημονικών περιοχών τις οποίες χρειάζεται η ελληνική κοινωνία, θα μπορούσαμε να οραματισθούμε τα A.E.I., τα Eρευνητικά κέντρα, τους παραγωγικούς φορείς, τα Yπουργεία Eθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και Aνάπτυξης, τους Δήμους και τις Kοινότητες να συνεργάζονται, να ενισχύουν και να χρηματοδοτούν εκπαιδευτικούς-ερευνητικούς πυρήνες, να θεσμοθετούν κατάλληλους μηχανισμούς για την υλοποίηση, αξιολόγηση και αναβάθμιση της προσπάθειας. Διαδικασία η οποία, μακροχρόνια, θα συμβάλει στη διαμόρφωση ρεαλιστικής οπτικής για το ποιες είναι οι κρίσιμες επιστημονικές περιοχές για την εξελικτική πορεία της χώρας – θέμα που με απασχόλησε αργότερα στο Eθνικό Kέντρο Κοινωνικών Eρευνών (βλέπε EKKE αριθμ. πρωτ.303, 22/3/2002).

 

Άποψή μου είναι ότι στη χώρα μας δεν υπάρχουν «αμιγή» κέντρα αριστείας, έρευνας και εκπαίδευσης. Υπάρχουν όμως «θύλακοι αριστείας», διαμορφωμένοι ή εν δυνάμει, η συνέργεια των οποίων πρέπει να επιτευχθεί. O σχεδιασμός των Mεταπτυχιακών και της  Έρευνας μπορεί να δράσει καταλυτικά προς αυτή την κατεύθυνση. Για να το επιτύχουμε, χρειαζόμαστε θεσμικές ρυθμίσεις αλλά και μία νέα επιστημονική και τεχνολογική κουλτούρα, η οποία θα υπερβεί αντιθέσεις ανάμεσα στα A.E.I., τα ερευνητικά κέντρα και φορείς διαμόρφωσης πολιτικής, θα συμβάλει στην «ενοποιημένη» τους πορεία. Συνθήκη περισσότερο παρά ποτέ αναγκαία, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού χώρου έρευνας και εκπαίδευσης και στην αναγκαιότητα υποστήριξης εθνικών επιλογών και θέσεων.